Het Raonilogo

Raonilogo

“Dat zou een hele eer zijn,…” prevelde ik. Raoni en zijn entourage keken mij goedkeurend aan. Ze glimlachten. Een tiental minuten eerder werd me gemeld dat Raoni me wou spreken. De leider en hét gezicht van de Kayapo-Indianen was in ons land om zijn strijd voor het behoud van het Braziliaanse regenwoud kracht bij te zetten. “…natuurlijk mag u mijn logo gebruiken.” vervolledigde ik mijn zin.

Jaren geleden raakte ik bevriend met televisiemaker Rob Vanoudenhoven, we kwamen elkaar tegen op café in Tervuren. Het was de periode van Rob’s succesuitzendingen: ‘De XII werken’ en ‘Via Vanoudenhoven’. In dit programma ging Rob met een bekende Vlaming op reis om zijn of haar idool te ontmoeten. En zo belandde hij met Vera Dua, politica van Groen, in het Braziliaanse regenwoud voor een bezoek aan Raoni. Tijdens deze uiterst hartelijke samenkomst werd uitvoerig de noodzakelijke bescherming van de natuur besproken en er werden nieuwe plannen gesmeed. In omgekeerde richting dan: de Indianenleider zou België bezoeken om steun te vragen voor zijn strijd.

Een benefietactie tijdens het verblijf van het stamhoofd en zijn entourage in ons land kreeg stilaan vorm. Een datum werd vastgelegd, een zaal gereserveerd en de artiesten besproken. Rob had gelukkig de nodige contacten, de top van de Belgische muziekscene maakte zijn opwachting. Ikzelf zou instaan voor het ontwerp van al het drukwerk: affiche en flyer, toegangsticket, doorgangpasjes voor de verschillende zones,…

Bij het design van die pasjes volgde ik, zoals gebruikelijk op elk groot concert of festival, een kleurherkenningscode. Rood werd de kleur om All areas te betreden, groen gaf ik aan de artiesten,…

Ik was echter nog op zoek naar een symbool of afbeelding om die pasjes mee vorm te geven. Iets eenvoudig, een foto leek mij niet geschikt. En aldus maakte ik een soort illustratie. Een logo. Zo kwam het: Raoni zag dit tijdens ons evenement, werd enthousiast en vroeg me of hij het mocht gebruiken.

Jaren verstreken en het logo geraakte in de vergetelheid. Bij toeval kwam ik een tijdje terug op de website van het Raoni-instituut, een non-profitorganisatie ter bescherming van het leefgebied van de plaatselijke stammen in het Braziliaanse regenwoud. Tot mijn verbazing werd wel degelijk (en nog steeds) gebruik gemaakt van het logo. Ook op het Instagramaccount is het de profielfoto.

Enige tijd later stootte ik op datzelfde Instagram op een bericht van acteur Leonardo Di Caprio, hij is erg geëngageerd in de klimaatproblematiek en in milieubescherming. Ook op dit bericht, tegen mijnontginningen in Indianengebied, kwam ik het logo tegen. (Leonardo Di Caprio heeft 58,7 miljoen volgers overigens!)

Juni 2023. Lula Da Silva is sinds enkele maanden het nieuw verkozen staatshoofd van Brazilië, hij versloeg de zeer rechtse en populistische Bolsonaro. De nieuwe president wil zich inzetten om een duurzame Bio-economie te ontwikkelen en maakt van zijn strijd tegen de klimaatverandering een belangrijk beleidspunt. De televisiebeelden van zijn bevlogen toespraak daaromtrent gaan de wereld rond. Rond zijn hals draagt president Lula Da Silva een veelkleurige das. Het Raonilogo staat er op. Het logo dat ik jaren geleden bedacht.

Zelf probeer ik ook al jaren een milieu- en klimaatbewust leven op te bouwen: een woning volgens de laatste energienormen, compensatie van CO2-uitstoot bij vliegtuigreizen, ik ben vrijwilliger bij een natuurorganisatie…. Maar wie had ooit kunnen denken dat mijn meest ongewone en onverwachte bijdrage het ontwerp van een logo is? <

https://institutoraoni.org.br/